
DE CE E MAI GREU SĂ ÎNVĂȚĂM NOTELE MUZICALE DECÂT CULORILE ȘI NUMERELE
După prima lege a mișcării, din principiul Inerției, al lui Isaac Newton ,, Un corp în mișcare are tendința de a rămâne în mișcare’’ – în acest caz, mintea mea era corpul în mișcare. Cred că e singurul corp în mișcare pe care uneori vrei să-l oprești, să mai facă o pauză..
Scriind articolul ,,2 MODURI ÎN CARE PUTEM EXPLICA ORDINEA NOTELOR PE PORTATIV’’ și respectând principiul de mai sus, mintea mea a început să lucreze la articolul de față. Acest gen de întrebări mă ajută enorm de mult în meseria mea. Cu cât mai mult timp petrec rezolvând problemele de învățare a copiilor, cu atât mai mult reușesc sa le ofer ore de muzică mai concentrate pe subiect, mai productive și distractive.
Vreau să precizez că lucrez într-un mediu în care orele de muzică sunt ,,afacerea’’ mea, și clienții mei sunt greu de mulțumit, pentru ca trebuie să satisfaci două categorii de clienți în cadrul aceluiași produs: COPII, (care la sfârșitul lecției sunt întrebați ,, te-ai distrat?” și nu ,, ce ai învățat?”- ca atunci când eram eu la vârsta lor) și PĂRINȚII, care doresc să vadă rezultatele investițiilor lor cât mai repede.
CULORI, NUMERE ȘI NOTE MUZICALE
Culorile
Apropo de părinți, și de titlul acestui articol, culorile sunt printre primele elemente pe care micuțul le învață acasă. Dacă nu e un caz special în ceea ce privește capacitățile vizuale, copilul înțelege imediat diferența dintre culori, care este ,,evidentă’’ (scuzați banalitatea).
Știm deja din literatura de specialitate ce sunt neuronii oglindă și cunoaștem modul în care aceștia se activează prin observație. Bineînțeles din acest motiv, culorile sunt foarte ușor de observat, atunci când părintele arată și explică elemente vizibile ce țin de culoare.
De aceea, atunci când am creat personajele mele reprezentative pentru fiecare notă, a fost foarte important să aleg culorile potrivite.
Numerele
Aș pune numerele pe al doilea loc ca ușurință de învățare, datorită naturii lor abstracte din punct de vedere senzitiv, și totuși, iată că învățăm întâi să numărăm.
Opinia mea e, că sunt mult mai multe jocuri având ca bază învățarea numerelor decât a notelor muzicale. Apoi părinții, bunicii sunt cei cărora le este ușor să explice și să repete numerele prin toate modalitățile pe care ei la rândul lor le-au învățat de mici. Și de asemenea pentru că, deși pare greu de exprimat vizibil, numărul poate exprima în acest context, cantitate și ordine. Astfel, devine ușor de înțeles deoarece cantitatea este foarte evidentă la fel ca și ordinea.
Notele muzicale. De ce sunt mai complexe?
Petru că, deși seamănă cu numerele, ce se exprimă atât printr-o figură grafica cât și o cantitate sau o valoare, notele muzicale exprimă mult mai mult.
Ele trebuie să fie recunoscute și ca înălțime într-un mediu invizibil ( acustic ) ce apoi prinde formă pe portativ, dar nu e de ajuns să cunoaștem numele și reprezentarea grafică, ci trebuie să știm să diferențiem înălțimea, lungimea, intensitatea acestora, de aceea pentru un copil de vârstă preșcolară nu este ușor de înțeles, cu atât mai puțin de explicat conceptul de notă muzicală.
Dar nu putem să vorbim despre provocări fără să vorbim despre dezvoltare. Din momentul în care am reușit să găsim o cale spre înțelegerea subiectului nostru, creierul copilului se dezvolta în mod miraculos. Pentru că tot ceea ce vrea organismul nostru este să învețe, să se dezvolte, să se adapteze.Cu cât mai mare provocarea, cu atât mai dulce victoria. Toate aceste concepte mai sus menționate, ne poartă la binecunoscutul fapt că muzica este activitatea ce reușeste să pună în mișcare și să dezvolte ambele emisfere cerebrale.
În concluzie, să nu ne lăsăm descurajați de ceea ce pare greu de explicat, ci mai degrabă să ne adaptăm universului copilăriei, ce are o privire de ansamblu asupra tuturor lucrurilor.
Acest gând stă la baza metodei mele. Dacă nu toate, sigur unul dintre domeniile cunoscute
( real – prin logică, experimente fizice și studiul formelor, alături de uman – prin povești, muzică, desen ) vor ajuta ca informația să ajungă la sufletul elevului. O dată ajunsă în suflet va fi acolo pentru totdeauna. Acesta este scopul, motorul și conceptul pe care se bazează Metoda Bianco.
E tot mai evident că în acest univers, totul e legat, și deschizându-ne spre nou și necunoscut, putem găsi răspunsuri neașteptate la problemele noastre.
Lasă un răspuns